φ. 1
«Ἐγὼ εἰμὶ ὁ Ὤν» (Ἔξοδ. 3, 14)
------------------------
Εἰσαγωγή.
1. Ποιὰ εἶναι ἡ σημασία τοῦ ὅρου «ὄνομα» στὴ Βίβλο;
Ὁ ὅρος «ὄνομα» στὴ Βίβλο
α. ὅπως καὶ στὴν καθημερινότητά μας ἀναφέρεται σὲ πρόσωπα, τόπους ἢ ἀντικείμενα προσδιορίζοντάς τα καὶ διακρίνοντάς τα ἀπὸ ἄλλα.
β. λαμβάνει τρεῖς συγγενείς σημασίες: ὑπόληψη, φήμη, δόξα. Πολλὲς φορὲς συνδέεται στενότατα μὲ τὴ λέξη «δόξα» (π.χ. ὄνομα καὶ δόξα, δόξα ὀνόματος, ὄνομα δόξης, δοξάζειν τὸ ὄνομα).
γ. Πολλὲς φορὲς χρησιομοποιεῖται ὡς ἰσοδύναμο πρὸς τὸ πρόσωπο στὸ ὁποῖο ἀναφέρεται. Π.χ. «μεγαλυνῶ τὸ ὄνομά σου» = «μεγαλυνῶ σε», «τὸ ὄνομα Κυρίου ἔρχεται» = «ὁ Κύριος ἔρχεται», «ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου» = «ἁγιάσθητι συ».
δ. Μπορεῖ να σημαίνει φύση/ούσία π.χ. ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ ἔχει «ὄνομα γεγραμμένον ὅ οὐδεὶς οἶδεν εἰμὴ αὐτός» (Ἀποκ. 19:12) ἢ χαρακτήρα/ἰδιώματα π.χ. «ἐφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις» (Ἰω. 17:6).
ε. Σημαίνει αὐθεντία, κυρίοτητα, ἐξουσία: «ἐν τῷ ὀνόματι», «ἐπὶ τῷ ὀνόματι».
ς. Υπάρχουν περιπτώσεις ποὺ ἀναφέρεται ἀπολύτως «τὸ ὄνομα», καὶ ἐννοεῖται τὸ «Γιαχβέ».
2. Ποιὰ ἰδιατερότητα ἔχουν τὰ προσωπικὰ ὀνόματα στὴ Βίβλο;
Τὰ προσωπικὰ ὀνόματα στὴ Βίβλο
α. εἴτε ἁπλὰ εἴτε σύνθετα δὲν εἶναι τυχαῖες λέξεις ἀλλὰ ἐκφράζουν ἔννοιες, κυρίως θρησκευτικές – θεολογικές.
β. Τὰ σύνθετα ὀνόματα μπορεῖ νὰ ἀποτελοῦν προτάσεις ποὺ φανερώνουν κάτι ἢ ἐκφράζουν εὐχή θρησκευτικοῦ χαρακτήρα.
γ. Τὰ περισσότερα σύνθετα ὀνόματα ἔχουν ὡς συνθετικὸ τὸ Jah (ἀπὸ τὸ Jahve Κύριος) ἢ τὸ El (Θεός).
Παραδείγματα:
α. Ὁ ἰδιος ὁ Θεός ὀνομάζει τὸν ἑαυτό Του «Γιαχβέ» (Ἐγὼ εἰμὶ ὁ Ὤν, Ἐγὼ εἰμί).
β. Μιχαήλ = ποιὸς εἶναι ὅπως ὁ Θεός;
γ. Γαβριήλ = ο ἰσχυρός ἄνδρας τοῦ Θεοῦ, ὁ ἥρωας τοῦ Θεοῦ.
δ. Ραφαήλ = Ὁ Θεός θεράπευσε.
ε. Ἀδάμ = χοϊκός
ς. Εὔα = ζωή
ζ. Ἄβραμ = «ὑψηλὸς πατήρ» ἢ «πατὴρ τοῦ ὑψηλοῦ»
η. Ἀβραάμ = πατήρ πλήθους ἐθνῶν
θ. Ἰσαάκ = γέλιο
ι. Ἰακώβ = ὑποσκελιστής, πτερνιστής (Γεν. 25: 24-26)
ια. Ἰσραήλ = ὁ «ἐπιμένων», ὁ «ἰσχυρός» απέναντι τοῦ Θεοῦ.
ιβ Μωυσής = αὐτὸς ποὺ ἀνασύρθηκε ἀπὸ τὸ νερό.
ιγ. Ιησοῦς = ο Γιαχβέ σώζει
ιδ. Ιωάννης = δῶρο τοῦ Γιαχβέ
ιε. «Ταχέως σκύλευσον ὀξέως προνόμευσον» (Ἠσ. 8:3)
ις. «Ὑπόλοιπον θὰ ἐπιστρέψει» (Ἠσ. 7:3)
ιζ. «Μεγάλης βουλῆς ἄγγελος, θαυμαστὸς σύμβουλος, Θεὸς ἰσχυρός, πατὴρ τοῦ μέλλοντος αἰῶνος, ἄρχων εἰρήνης» (Ἠσ. 9:6)
Θα ήταν προτιμώτερο, τα αρθρα να ειναι προς τα κάτω χρονολογικά και όχι προς τα πάνω. ευχαριστούμε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαί συμφωνώ. Όμως δεν τα έχω έτοιμα. Τα αναρτώ όταν τα ετοιμάσω. Ίσως θα ήταν καλή ιδέα όταν ολοκληρώνεται μια ενότητα, π.χ. εισαγωγή ή ένα κεφάλαιο να γίνεται αναδιάταξη και να μπαίνουν στη σειρά, όπως θα τα διαβάζαμε σε ένα βιβλίο. Θα προσπαθήσω να το τακτοποιήσω. Ευχαριστώ θερμά.
ΑπάντησηΔιαγραφή